Marketing w social media

Marketing w social media jest idealnym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów. Zobacz jak skutecznie prowadzić działania w mediach społecznościowych.

Przedsiębiorca, który myśli o nawiązaniu bardziej ludzkiej relacji z Klientem, jest wręcz zobowiązany do tego, by posiadać konto na co najmniej jednym takim serwisie. Popularność portali społecznościowych sprawiła, że marketing w social media jest obecnie standardem. Dlatego, by dotrzeć ze swoją ofertą do grup posiadających konta na różnych stronach tego typu, trzeba niekiedy zatrudnić dodatkowego pracownika, a nawet nawiązać współpracę z agencją marketingową. Jaki marketing w social media warto wziąć pod uwagę, gdy myśli się o tym, by promować swój biznes lokalnie, na przykład w Częstochowie?

Marketing w social media – Facebook przede wszystkim

Założenie strony firmowej na Facebooku jest dzisiaj czymś tak naturalnym, że wielu biznesmenów podejmuje takie działanie wręcz odruchowo. Niekiedy nawet taka witryna w obrębie portalu społecznościowego jest dla niektórych wystarczająca i nie zakładają oficjalnej strony firmowej. Na Facebooku można promować swój biznes na wiele sposobów. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że Klienci, jak i potencjalni Odbiorcy będą zaglądać regularnie na stronę, jeśli systematycznie dodaje się na nią wpisy.

Facebook jest dość specyficznym portalem społecznościowym, ponieważ największym powodzeniem cieszą się na nim posty, które są dość krótkie, zawierające do pięciu zdań. Jest to zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę to, że użytkownicy tego portalu nie zatrzymują swojego wzroku na danej informacji zbyt długo, ciągle wertując dostępne treści, by przeczytać jak najwięcej w jak najkrótszym czasie.

marketing w social media

By zaistnieć w świadomości odbiorcy za pośrednictwem tego portalu, warto zamieszczać wpisy, które są atrakcyjne dla określonej grupy wiekowej. Co jakiś czas opłaca się więc przeprowadzić analizę, kto najczęściej odwiedza stronę na Facebooku i na tej podstawie tworzyć posty atrakcyjne przede wszystkim dla tej najbardziej licznej grupy.

Promocja na Facebooku polega głównie na tym, że przedsiębiorca otrzymuje polubienia i może niekiedy liczyć na udostępnianie wpisów innym użytkownikom portalu. Ponadto są do wyboru płatne formy promocji w postaci dłuższych wpisów, które można targetować, precyzyjnie określając grupę, do jakiej się je kieruje. Opłacone posty wyświetlają się najwyżej, dlatego nie sposób ich przeoczyć. Ponadto są widoczne nie tylko dla grupy odwiedzających daną stronę na Facebooku, ale również dla innych użytkowników tego portalu zainteresowanych danym tematem.

Jeśli chodzi o Fanpage na Facebooku, warto się dokładnie zastanowić nad tym, czy prowadzenie takiej strony jest dobrym pomysłem. Jest to bowiem skuteczna forma promocji, ale może być swego rodzaju bronią obusieczną. Tak samo, jak pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, tak równie łatwo może sprawić, że z dnia na dzień dane przedsiębiorstwo stanie się przedmiotem krytyki, żartów, a nawet popularnego ostatnio hejtu. Trzeba się z tym liczyć, kiedy myśli się o założeniu strony typu Fanpage i odpowiednio wcześnie przygotować się na sytuacje krytyczne, które mogą mieć miejsce. Paradoksalnie, jeśli przedsiębiorca potrafi wybrnąć na takiej stronie z niewygodnej dla siebie sytuacji, zaczyna cieszyć się zwykle większą sympatią.

Warto jednak pamiętać, że marketing w social media to nie tylko Facebook!

Promocja firmy za pośrednictwem kanału na YouTube

YouTube to dogodny kanał dla wszystkich tych przedsiębiorców promujących się lokalnie w Częstochowie, którzy mają do powiedzenia coś więcej, niż za pośrednictwem strony firmowej, typowego bloga, czy w formie newslettera. Kanał ten stwarza możliwość pokazania swojej firmy „od kuchni”, czyli na przykład przedstawiając proces tworzenia produktu od zera do finalnego efektu za pomocą krótkiego klipu, który zatrzymuje uwagę potencjalnego Klienta.

Serwis YouTube jest niezwykle pomocny w prowadzeniu szkoleń internetowych, gdzie przedsiębiorca może przedstawić siebie w roli eksperta w danej dziedzinie. Taka forma prowadzenia kanału jest szczególnie dobrze znana blogerom, którzy nierzadko w ten sposób mogą przekazać swoją wiedzę w sposób bardziej przystępny. W dodatku jest to również dobra forma nawiązania relacji z Klientami, a niekiedy też możliwość czerpania inspiracji do tworzenia kolejnych filmików. Internauci nierzadko w komentarzach proszą wręcz o utworzenie wideo, dotyczące konkretnego zagadnienia.

marketing w social media

Niewątpliwą zaletą tej formy promocji jest to, że można pozostać w stałym kontakcie z Odbiorcą, jeśli ten zdecyduje się subskrybować kanał. Jednak z uwagi na to, że każdy pragnie, by jego kanał został subskrybowany, obecnie odchodzi się od praktyki nachalnego nakłaniania do takiej czynności. Inną dobrą stroną jest to, że filmiki można polubić – im więcej takich pozytywnych opinii, tym zwykle popularność wideo także wzrasta.

Obecność firmy na stronach LinkedIn i GoldenLine

Profesjonalna firma powinna również być widoczna na nieco innych serwisach, które wciąż jeszcze można zaliczyć do portali społecznościowych. Marketing w social media na stronach takich, jak LinkedIn, czy GoldenLine wygląda jednak nieco inaczej. Tak naprawdę chodzi o to, żeby dodać swoje przedsiębiorstwo i opisać krótko czym się zajmuje. Następnie można nawiązywać relacje z osobami, które albo chcą skorzystać z oferty, albo stać się partnerem biznesowym.

Obecność na takich stronach sprawia, że internauci lepiej postrzegają takie przedsiębiorstwo. Dodając firmę do tych portali, można też liczyć na wiele korzyści w długofalowej perspektywie. Przede wszystkim dotyczy to współpracy, ale też szansy na otrzymywanie stałych zleceń od zadowolonych Klientów. Strony te są atrakcyjne dla wszystkich biznesmenów, w tym także dla tych promujących się lokalnie w Częstochowie.

Wpływ na Internautów poprzez działania na Instagramie

Instagram staje się równie popularny na Facebook. Coraz więcej osób docenia zalety tego serwisu, gdzie zamiast typowych treści tekstowych, jest przekaz wizualny. Jednak także i w tym przypadku, podobnie jak we wcześniej wspomnianym fragmencie o Fanpage’u trzeba być przygotowanym na to, że firmę może spotkać fala krytyki, czy nieuzasadnionego hejtu. Z tego też powodu warto dobrze opracować swoją strategię, by poszczególne wpisy zachęcały do dyskusji w komentarzach, ale nie wywoływały przesadnie negatywnych reakcji.

marketing w social media

W tym drugim przypadku może się okazać, że sytuacja ta wymknie się poza sam Instagram i będzie na przykład szeroko opisywany przez media. Temat mogą też podchwycić osoby powiązana w jakimś stopniu z określonym zagadnieniem, które odnosi się do branży, w jakiej działa dana firma. Dobrą praktyką przedsiębiorstw jest więc pozostawanie jakby w cieniu, a proponowanie promocji swoich produktów lub usług osobom, które są ogólnie znane i które mają wielu oddanych followersów, czyli osób śledzących profil.

Konkursy i testy aktywizują Odbiorców na social media

By marketing w social media dawał pozytywne efekty, nie wystarczy tylko regularnie zamieszczać wpisy. Ważne jest, by zachęcać Internautów do aktywnego korzystania z tych serwisów. Wpisy, które nie mają żadnych komentarzy, są najczęściej mechanicznie wręcz pomijane. Użytkownicy portali społecznościowych wyrobili w sobie już bowiem taki nawyk, że polubione lub skomentowane oznacza warte uwagi.

Zatem by utrzymać relacje z Odbiorcami, warto co jakiś czas organizować na przykład konkursy, w których do wygrania są produkty z oferty firmy. Można także proponować próbki do przetestowania i podzielenia się opinią, co zwykle przekłada się na większą chęć zamówienia produktu w pełnej wersji.