Komiks historyczny formą promocji miasta

Komiks historyczny może być idealną formą promocji miasta i jednym z jego lepszych narzędzi marketingowych.
komiks historyczny

Można zauważyć, że w ostatnim czasie komiks historyczny przeżywa swoje odrodzenie, i jest coraz chętniej stosowaną formą promocji. Ogromne zainteresowanie możemy zauważyć już na witrynach i półkach księgarń – są zapełnione komiksami. Widać, że zainteresowanie nimi rośnie. Nic dziwnego! Ta forma obrazkowa może stanowić znakomitą i wdzięczną reklamę, w szczególności biorąc pod uwagę marketing lokalny – promujący konkretne miasto. Komiksy historyczne trafiają przekazem zarówno do nieco starszych, jak i młodszych. Tym pierwszym przywołują miłe wspomnienia na myśl, a ci drudzy po prostu lubią taką formę. Komiksy historyczne są często wykorzystywane przez instytucje państwowe, wszelkie placówki edukacyjne i fundacje. Komiks stanowi świetną formę reklamy, dając ogromne pole do popisu. W atrakcyjny sposób można w nim przekazać edukacyjne czy społeczne treści.

Wiele agencji kreatywnych z zaciekawieniem obserwuje rosnący od kilku lat trend na zamawianie tego typu treści. Wielu artystów, szczególnie rysowników, chwali się sporą ilością zleceń na tego typu formę, która jest lekka i przyjazna dla odbiorcy. Stworzenie komiksu w celu reklamy danego miejsca to dobry plan na efektywną reklamę. Polskie gminy i miasta ostatnim czasem bardzo często wybierają komiks jako część efektywnej strategii promocyjnej. Władze miast chcą z ich pomocą dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, aby zachęcić do uprawiania lokalnej turystyki. Komiks historyczny można z powodzeniem użyć jako reklamę Częstochowy.

komiks historyczny w promocji miasta

Co może zareklamować komiks historyczny?

Komiks historyczny jako forma promocji może wypromować miasto, np. Częstochowę, gminę lub region, a często za pomocą ilustracji można w oryginalny sposób opowiedzieć historię Częstochowy. Atrakcyjny, łatwy w odbiorze i niedrogi – taki jest komiks historyczny jako skuteczna forma promocji miasta.
Stworzenie ciekawego komiksu historycznego, który naprawdę wypromuje Częstochowę, wymaga jednak zaangażowania, które będzie obejmowało chociażby kilkukrotne odwiedzenie terenu, aby uchwycić to, co w nim najciekawsze. Dobrze, jeśli stworzeniem komiksu zajmie się hobbysta z doświadczeniem, dla którego będzie to wdzięczne zajęcie.
W jaki sposób zrealizować pomysł stworzenia komiksu historycznego promującego Częstochowę, region lub gminę? Zebraliśmy kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne!

Odkryj teren i zbierz materiały

Nie dziwi, że pierwszym krokiem nie jest jeszcze rysowanie komiksu, a jedynie zebranie materiałów do niego. Zanim ktoś narysuje komiks, powinien rozeznać się w reklamowanym terenie i zebrać materiały o Częstochowie, które posłużą potem do napisania scenariusza. W tym celu warto najpierw przyjechać do Częstochowy, zwiedzić ją, poznać miejskie legendy i ciekawostki. Warto zainteresować się na tematem – może z Częstochowy pochodzi ktoś słynny, kto mógłby zostać bohaterem komiksu historycznego? Możemy wcześniej zgromadzić albumy, książki, fotografie i zapytać o materiały klienta – wspólnymi siłami zebrać ciekawy materiał.

Pomysł na opowiedzenie historii

Kolejny krok to koncepcja na scenariusz. Stworzenie zarysu scenariusza powinno być poprzedzone wnikliwym poznaniem Częstochowy. Dopiero potem można pomyśleć nad historią, bohaterami i wydarzeniami przedstawionymi w komiksie historycznym. Najczęściej scenariusz do komiksu przybiera formę opowiadania lub planu wydarzeń z punktami. Wstępny zarys powinien trafić do klienta, którego zadaniem jest weryfikacja. Jeśli pomysł się spodoba, można przystąpić do pracy nad scenariuszem.

komiks historyczny w Częstochowie

Napisz scenariusz

Napisanie scenariusza do komiksu historycznego to długotrwały proces. Jest to bardziej skomplikowane niż się wydaje. Wbrew temu, co się może wydawać, scenariusz do komiksu jest bardzo podobny do scenariusza filmowego. Oba mają ze sobą wiele wspólnego: rozpisane są wszystkie sceny z podziałem na bohaterów, klimat panujący w konkretnym kadrze oraz opisane emocje. Dobrze napisany scenariusz sprawi, że klient będzie wiedział, czego się spodziewać.

Czym jest storyboard?

Jeśli mamy już stworzony scenariusz, możemy przygotowywać storyboard – jest to scenopis obrazkowy. To bardzo prosto rozrysowany szkic komiksu, na którym zaplanowano rozmieszczenie kadrów. To ogromne ułatwienie dla rysownika, choć klient niewiele może z niego zrozumieć. Dlatego lepiej podzielić się z nim gotowym szkicem komiksu.

Szkic komiksu i lineart

Szkic to pierwszy symbol tego, jak będzie wyglądał gotowy komiks. Na tym etapie pracy można wprowadzić ostatnie poprawki do projektu. Kolejnym krokiem jest lineart, czyli nakładanie tuszu.

Czas na kolory!

Najprzyjemniejsza część procesu tworzenia komiksu historycznego, czyli kolorowanie i cieniowanie. Zwykle wykonuje się je kadr po kadrze.

Teksty i chmurki komiksowe

Ostatni etap tworzenia komiksu historycznego to rysowanie chmurek i nałożenie na nie tekstu, czyli dialogów i narracji. Wykonuje się je w specjalnym programie graficznym.

Postprodukcja i przygotowanie komiksu do druku

Przed oddaniem komiksu do druku poddaje się go postprodukcji. Tu już dokonywane są ostatnie poprawki tekstowe, rysunkowe i kolorystyczne. Po tym etapie komiks historyczny jest złączany w całość jako jeden plik przygotowany pod kątem DTP. Jeśli plik jest gotowy, można przesłać go do klienta, a po pełnej akceptacji z jego strony – do drukarni.

Gdzie wykorzystać komiks jako formę promocji?

Komiks jako forma promocji można wykorzystać na wiele sposobów:

  • przewodnik turystyczny Częstochowy,
  • zobrazowanie legend miejskich Częstochowy,
  • historia Częstochowy,
  • promocja walorów przyrodniczych,
  • promocja dziedzictwa kulturowego i historycznego,
  • materiał edukacyjny o Częstochowie.