- 1.1. Jakie działania są związane z marketingiem lokalnym?
- 1.2. Czy marketing lokalny musi być płatny?
- 2.1. Definicja pozycjonowania lokalnego
- 2.2. Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
- 2.3. Pozycjonowanie lokalne dotyczy nie tylko strony WWW.
- 4.1. SEO Marketing dźwignią lokalnej promocji w sieci
- 4.2. Czym wyróżniają się treści SEO?
- 4.3. Jak ważne są hasła CTA (Call To Action)?
- 9.1. Czy można samemu zająć się promocją lokalną w sieci?
- 9.2. Jak długo trzeba czekać na efekty lokalnej kampanii marketingowej?
- 9.3. Czego się spodziewać po marketingu lokalnym?
- 9.4. Kiedy marketing lokalny to dobry pomysł?
- 9.5. Czym się różni SEO od SEM?
Czym jest marketing lokalny?
Marketing lokalny to promocja firmy, dzięki której przedsiębiorstwo staje się bardziej zauważalne w określonej przestrzeni, np. w województwie, w mieście, w dzielnicy, a nawet w obrębie konkretnej ulicy.
Użytkownik w pierwszej kolejności korzysta zwykle z usług lub produktów firmy, która umożliwia zobaczenie tych towarów na własne oczy i sprawdzenie poprzez doświadczenie, czy warto je kupić. Codziennie miliony osób robi zakupy w pobliskich sklepach, jeśli proponują dokładnie te produkty i usługi, które mają dla nich znaczenie.
Marketing lokalny to szereg działań w sieci pozwalających zwrócić uwagę lokalnej społeczności na swoją markę, jej ofertę, a także na to, co sobą reprezentuje. Dzięki tym działaniom firmę udaje się łatwo znaleźć zarówno w sieci, jak i w lokalizacji, na jaką się promuje.
Marketing lokalny ma wiele nazw. Określa się go mianem marketingu sąsiedzkiego, marketingu bazującego na lokalizacji, wreszcie marketingu lokalnego albo marketingu regionalnego. Niezależnie od tego, jakby tej promocji nie nazwać, marketing lokalny jest prowadzoną kampanią reklamową, która ma na celu dotarcie do określonych osób potencjalnie zainteresowanych ofertą, mieszkających w konkretnej lokalizacji.
Marketing lokalny wciąż wykorzystuje tradycyjne formy reklamy jak ogłoszenia reklamowe w prasie lokalnej, rozdawanie wizytówek, czy np. broszur. Coraz częściej jednak przenosi się do Internetu. W sieci wiąże się z działaniami, które mają zasięg lokalny, w jakim dana firma chciałby zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą i marką u określonych odbiorców.
Z marketingiem lokalnym wiążą się takie działania online, jak:
-
- Audyt(y) SEO strony WWW – (analiza strony pod kątem dobranych fraz, działania witryny w sieci, ruchu na stronie, struktury witryny i działań konkurencji);
- Pozycjonowanie SEO strony (tzw. działania off site);
- Optymalizacja SEO strony internetowej (czyli działania on site);
- Założenie profilu firmowego lokalnie w Google Moja Firma, Google Mapy;
- Powiązanie wizytówki Google Moja Firma/Google Maps ze stroną firmową;
- Zbieranie recenzji i stworzenie portfolio firmowej strony WWW;
- Utworzenie responsywnej strony firmowej na urządzenia mobilne;
- Remarketing (zachęcenie do odwiedzenia strony osób, które już kiedyś na niej były);
- Program Lojalnościowy (polecanie, rabaty za większe zamówienie, vouchery przy zamówieniu na daną kwotę, itp.);
- Social media – grupy lokalne (dodawanie treści w grupie powiązanej z/zainteresowanej ofertą firmy i pozyskiwanie udostępnień zamieszczanych postów);
- Fora internetowe (budowanie pozycji eksperta poprzez odpowiadanie na branżowe pytania i promocja serwisu – dodanie nazwy adresu URL w profilu);
- Artykuły sponsorowane (zamieszczane na lokalnych stronach, w tym branżowych wraz z nazwą firmy i linkiem prowadzącym do strony firmowej)
- Facebook Ads (kampania m.in. na polubienie strony, na przejście na konkretną podstronę)
- Fanpage na platformie Facebook (najlepsze efekty daje dobre, kreatywne podejście, które wyróżni firmę lokalnie spośród szablonowych działań tj. dodawanie zdjęć produktów i zachęcanie do ich zakupu);
- Google Ads (płatne reklamy powiązane z pozycjonowaniem, wyświetlające się w wyszukiwarce i na stronach tematycznie powiązanych z proponowaną ofertą firmy lokalnej);
- Blog firmowy (można dodawać unikalne treści, przeprowadzić linkowanie wewnętrzne i wzbogacić stronę o szerszy opis konkretnego produktu lub usługi, a także zachęcić klientów do pozostawiania komentarzy w postaci opinii i zapytań);
- Obecność w katalogach firmowych i branżowych (dodawanie opisów strony na serwisach, gdzie znajdują się lokalne firmy proponujące określone usługi i produkty);
- Mailing (wysyłanie cyklicznych e-maili lub newsletterów branżowych albo dotyczących oferty subskrybentom);
- Powiadomienia push (wykorzystując geolokalizację użytkownika w Google, można powiadamiać, że znajduje się w pobliżu siedziby/sklepu firmy promującej się lokalnie);
Marketing lokalny poza siecią obejmuje:
-
- Uczestniczenie w wydarzeniach lokalnych/organizowanie regionalnych eventów(warto zamieścić relację na swoim fanpage na Facebooku lub na innym portalu typu social media albo stworzyć artykuł sponsorowany, czy uzyskać link zwrotny ze strony konkretnego miasta),
- Działalność proekologiczna i charytatywna (ekologia jest na czasie i wielu potencjalnych klientów ma coraz większą świadomość w tym zakresie, dlatego coraz więcej osób korzysta z usług firm, które również działają w zgodzie ze środowiskiem; działalność charytatywna dobrze świadczy o firmie, jako o instytucji, która dostrzega problemy ludzi wokół siebie i wspiera ich finansowo),
- Ulotki, foldery, broszury, wizytówki, plakaty, itp.
1.2. Czy marketing lokalny musi być płatny?
Teoretycznie wiele działań marketingowych związanych z promocją lokalną uda się wykonać samodzielnie, na przykład utworzyć wizytówkę w Google Moja Firma, czy założyć stronę na portalu Facebook – są to działania darmowe.
O wiele trudniej jednak przychodzi dobór właściwych fraz pod swoją działalność lokalnie i dłużej zajmuje uzyskanie dobrych wyników w wyszukiwarce, gdy słowa kluczowe lokalne są popularne ze względu na dużą konkurencję w branży, w jakiej funkcjonuje promowany biznes.
Należy również pamiętać o tym, że marketing lokalny ma sens, jeśli prowadzi się go regularnie przez dłuższy czas, a najlepiej bez przerwy. Poza tym warto mieć wiedzę praktyczną związaną z pozycjonowaniem i optymalizacją treści, by zamiast dobrych wyników w wyszukiwarce, nie otrzymać ostrzeżenia, filtra, czy nie zostać w ogóle wyrzuconym z indeksu.
Warto także mieć świadomość, że promocja wpływa na widoczność, na wyniki sprzedaży, jak również na wiarygodność i wizerunek firmy. Jeżeli działania związane z marketingiem lokalnym wdraża się w sposób chaotyczny i niekonsekwentny, a przy tym zaniedbuje się z czasem podjęte wysiłki, takie działania mogą obrócić się na niekorzyść firmy.
Marketing lokalny bez ponoszenia opłat można prowadzić tylko w zakresie, w jakim posiada się wiedzę i umiejętności. Jeżeli takim działaniom nie poświęca się wystarczająco dużo swojego czasu i zaangażowania, lepiej zwrócić się do profesjonalnej agencji marketingowej.
Korzystając z pomocy fachowej i doświadczonej agencji, udaje się opracować profesjonalną, spójną strategię, która pozwoli w pełni wykorzystać potencjał każdej formy promocji lokalnie, co w efekcie nie musi kosztować majątku. Ponadto jest to inwestycja, która zwykle dość szybko zaczyna się zwracać.
2. Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Internauta mieszkający w Częstochowie będzie bardziej zainteresowany np. kwiaciarnią, cukiernią, fryzjerem, czy salonem samochodowym, który znajduje się właśnie w tym konkretnym mieście. Dlatego na promowanej stronie muszą się znaleźć słowa kluczowe właściwe dla danej działalności wraz z frazą pozycjonowaną lokalnie, czyli z określonym miastem, a nawet np. z osiedlem, ulicą lub województwem. Zatem prawidłowo te frazy wyglądają tak:
- kwiaciarnia Częstochowa,
- cukiernia Wyczerpy (dzielnica Częstochowy),
- fryzjer Aleje (fraza wraz z ulicą w Częstochowie),
- salon samochodowy śląskie (słowo kluczowe wraz z województwem właściwym dla Częstochowy).
Pozycjonując lokalnie, warto pamiętać, że Google przedstawia najpierw wyniki właściwe dla lokalizacji, w jakiej znajduje się użytkownik. Nie musi więc wpisywać miasta w pasku wyszukiwania. Jednak doświadczenie pokazuje, że nie zawsze wyniki wpisane z miastem i bez miasta się pokrywają w 100%. Im lepiej przeprowadzi się działania związane z pozycjonowaniem lokalnym, tym większe prawdopodobieństwo, że wśród tych kilku wyników lokalnych właściwych dla położenia internauty pojawi się właśnie promowany biznes.
2.1 Definicja pozycjonowania lokalnego
Pozycjonowanie lokalne zwane też działaniami Local SEO to przedsięwzięcia, dzięki którym internauta może znaleźć usługi lub produkty promowanej firmy bez konieczności wpisywania miasta w pasku wyszukiwania w Google. Jedną z najważniejszych aspektów, jest wskazanie internaucie, gdzie w pobliżu znajduje się promowana firma. Najczęściej lokalnie korzysta się w pierwszej kolejności z usług. W szczególności z tych, które znajdują się w zasięgu miejsca zamieszkania lub aktualnego pobytu użytkownika Google.
2.2 Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne w dużym stopniu przypomina działania promocyjne właściwe dla pozycjonowania ogólnokrajowego. Wciąż należy pamiętać o zoptymalizowaniu strony, o wartościowych linkach, które do niej prowadzą. Jednak w pozycjonowaniu lokalnym pojawiają się dodatkowe aspekty, o jakich warto pamiętać, ponieważ mają one największy wpływ na to, czy uda się osiągnąć zamierzony efekt.
Działania, które należy podjąć podczas pozycjonowania lokalnego:
Utworzenie wizytówki w Google Moja Firma i jej właściwa optymalizacja
- dodanie firmy do właściwej kategorii;
- Wpisanie nazwy biznesu bez lub z jednym słowem kluczowym (np. „Feniks” lub Zakład Fryzjerski „Feniks”);
- dbanie o to, by wizytówka zawierała jak najwięcej dobrych opinii (im więcej dobrych ocen, tym większa szansa, że użytkownik wybierze tę ofertę, nawet jeśli strona znajdzie się niżej w wynikach wyszukiwania w Google);
- zamieszczenie wszystkich możliwych informacji wraz z ujęciem w treści słów kluczowych z lokalizacją, w tym: godzin otwarcia, korzyści dla klienta, zdjęć, czy danych kontaktowych;
- dodanie adresu siedziby firmy lub podanie tylko w kilometrach zasięgu świadczenia swoich usług (jeśli firma znajduje się pod adresem domowym, nie warto dodawać siedziby; gdy adres dotyczy wirtualnego biura, wtedy lepiej zrezygnować z dodania ulicy, przy której działa biznes, głównie z uwagi na to, że wizytówka nie będzie unikalna i może się nie wyświetlić w wynikach w Google).
Ujednolicenie danych teleadresowych i umieszczenie ich w odpowiednich miejscach na stronie i w sieci:
- pełna nazwa firmy, adres, telefon(y) i adres URL powinny być widoczne w stopce i w zakładce „Kontakt”;
- w każdym miejscu w sieci, gdzie pojawiają się dane firmy NAP (z ang. name, address, phone) lub NAPW (z ang. Name, address, phone, website) należy zadbać o to, by były one jednakowe, czyli np. jeżeli siedziba firmy znajduje się przy ulicy Piłsudskiego 10, to należy wszędzie stosować taki zapis, zamiast ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 10;
Dołączenie wizytówki Google Moja Firma do promowanej strony firmowej
Zoptymalizowanie kodu HTML (meta tagi) i treści strony pod kątem lokalizacji
- zoptymalizowanie kodu HTML – tagów „title” i „description” (powinny zawierać one słowa kluczowe wraz z lokalizacją):
-
- zoptymalizowanie adresu URL, by był przyjazny dla Google i użytkowników:
- prawidłowy adres URL: np. firma.pl/strzyżenie-meskie-czestochowa,
- niewłaściwy adres strony: www.firma.pl/site&p=123&title=fil?,
- optymalizacja treści uwzględnia słowa kluczowe z lokalizacją w tytułach, nagłówkach (w odpowiedniej hierarchii od h1 do h6) i opisach znajdujących się na stronie internetowej.
Uwzględnienie danych strukturalnych w kodzie strony WWW, by rozszerzyć opis oferty wyświetlanej w Google (z ang. rich snippets); najczęściej dodaje się następujące informacje:
- cena usługi/koszt produktu,
- dostępność oferty,
- opinie wraz z ich liczbą,
- uśredniona ocena ze wszystkich dodanych (zwykle w formie gwiazdek),
- grafika przedstawiająca produkt/usługę/siedzibę,
- dane autora artykułu i data zamieszczenia w sieci.
Dbanie o wysokiej jakości, unikalne treści na stronie, dostosowane do lokalnego odbiorcy (należy zadbać o czytelność, o odpowiednią długość dodawanych treści, by artykuły/wpisy na blogu/opisy oferty zawierały właściwe słowa kluczowe wraz z lokalizacją, a także by zachęcały do przeczytania całej treści i do konkretnego działania, np.: skorzystania z oferty, skontaktowania się z firmą, zapisania się do newslettera).
2.3 Pozycjonowanie lokalne dotyczy nie tylko strony WWW
Pozycjonowanie lokalne to uproszczona nazwa pozycjonowania i optymalizacji. Pozycjonowanie SEO lokalnie dotyczy działań off site, czyli tych, które przeprowadza się poza promowaną stroną. Zaliczyć do nich można:
-
-
- Zamieszczanie wpisów na stronach z katalogami firm i usług lokalnych.
W sieci jest mnóstwo takich witryn, jednak najlepsze rezultaty daje dodanie opisu swojej działalności na stronach, które dopiero powstają i cieszą się zainteresowaniem. Dostępne są zarówno katalogi płatne, jak i darmowe – warto zamieszczać informacje o swojej firmie lokalnie w obydwu rodzajach. Zwłaszcza jeśli użytkownicy często je odwiedzają. Każdy taki wpis zwiększa możliwość dotarcia do osób, które są faktycznie zainteresowane ofertą firmy.
- Zamieszczanie wpisów na stronach z katalogami firm i usług lokalnych.
-
-
-
- Działania związane z pozyskiwaniem linków – zachęcanie do udostępniania treści w social mediach.
Trzeba włożyć wiele pracy, by pozyskać link zwrotny do swojej witryny pochodzący z dobrego i wysoko ocenianego serwisu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że można to również uczynić poprzez zachęcanie społeczności na social mediach do udostępniania zamieszczanych treści. Daje to niekiedy o wiele lepszy efekt, ponieważ dodane informacje wzbudzają autentyczne zainteresowanie u odbiorców, a zarazem ci internauci sami odsyłają ruch na stronę firmową. Liczba linków ma znaczenie dla wyszukiwarki – im jest więcej wartościowych odnośników prowadzących do strony, tym wyżej znajdzie się w rankingu.By nie być nachalnym, wystarczy zamieścić pod treścią ikonki do najpopularniejszych portali społecznościowych – internauta kliknie tylko raz i już pojawia się treść w social mediach. Jest to działanie mile widziane przez roboty wyszukiwarki i obecnie zupełnie naturalne dla samych użytkowników social mediów.
- Działania związane z pozyskiwaniem linków – zachęcanie do udostępniania treści w social mediach.
-
-
-
- Budowanie wizerunku w sieci – pozyskiwanie recenzji.
Im więcej dobrych recenzji od osób, które skorzystały z usług lub korzystające z zakupionego produktu, tym lepiej. Warto dbać o to, by recenzje dotyczyły społeczności z różnych miejsc w sieci, np. z social mediów, ze stron z recenzjami itp.Można je wykorzystać na promowanej stronie, na przykład w postaci cytowanych rekomendacji lub jako oceny pojawiające się w rozszerzonym opisie oferty w wynikach wyszukiwania w Google. Każdy, kto widzi „czarno na białym”, że firma cieszy się dobrymi opiniami i otrzymuje pozytywne recenzje, darzy firmę większym zaufaniem.
- Budowanie wizerunku w sieci – pozyskiwanie recenzji.
-
3. Jak zaplanować działania marketingowe lokalne?
Warto zacząć od analizy strony i konkurencji, a następnie na tej podstawie i na wiedzy o działalności, o niszy, do jakiej kierowana jest oferta, opracować odpowiednią strategię analizy i promocji. Zatem działania w marketingu lokalnym mają związek z następującymi zagadnieniami:
-
-
- Audyt SEO strony i konkurencji
Audyt SEO umożliwia precyzyjnie przeanalizować każdą warstwę strony, by dopasować je do aktualnych wymogów stawianych przez Google. Im lepiej uda się wprowadzić zmiany, jakie sugeruje taka analiza, tym lepsza widoczność w wynikach organicznych w wyszukiwarce, czyli wyższe miejsce w rankingu.W wyniku tej analizy uzyskuje się informacje o tym, co należy zmienić w obrębie optymalizacji strony (kod HTML, struktura strony, content, czy strona jest widoczna dla robotów Google, czy linki prowadzące do strony mają wartość i są aktualne, czy strona szybko się wczytuje).Po wprowadzeniu korzystnych zmian wynikających z przeprowadzonej analizy strona znajdzie się na wyższej pozycji w wyszukiwarce pod określone frazy. Dzięki temu wzrośnie liczba odwiedzających serwis, co zwykle przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży. Strona jest również bardziej przyjazna i dla użytkowników, i dla wyszukiwarki.
- Audyt SEO strony i konkurencji
-
-
-
- Dobór właściwych słów kluczowych pod określoną lokalizację
- Optymalizacja strony pod właściwe frazy i poprawa jakości witryny zgodnie z zaleceniami audytu SEO:
- responsywność strony WWW,
- czytelny podział treści, prosta i intuicyjna nawigacja (zasada 3 kliniknięć: tyle razy użytkownik powinien nacisnąć w odnośnik, by znaleźć to, czego szuka na stronie),
- linkowanie wewnętrzne przyjazne dla użytkowników (łatwe przechodzenie z jednego miejsca w inne w obrębie strony),
- odnośniki wewnętrzne w postaci sitemapy dla botów Google (najczęściej w formacie xml, o obecności sitemapy należy poinformować wyszukiwarkę poprzez dodanie linku w Google Search Console),
- wzbogacenie strony o grafikę z opisem alt,
- zamieszczanie filmów o przyjaznym linku, podobnym do adresu URL, np. film-usługa.mp4
- optymalizacja tytułu strony (to pierwsza informacja, jaką zobaczy użytkownik, gdy wpisze określoną frazę w wyszukiwarce, dlatego powinien zawierać niezbędne informacje, czyli nazwę firmy i ofertę; nie powinien mieć więcej niż 60 znaków; nie należy dodawać zbyt wielu słów kluczowych)
- optymalizacja opisu strony (description, czyli opis wyświetla się w wynikach w Google, więc powinien być przemyślany, ponieważ podobnie jak tytuł wpływa na to, czy internauta klinie w link prowadzący do promowanej strony, opis nie powinien przekraczać 250 znaków – wyszukiwarka wyświetla tylko 150 znaków, ale opłaca się opisać dokładnie całą ofertę; jeżeli ten element strony nie zostanie zoptymalizowany, Google doda dowolny fragment ze strony, który w ogóle nie zachęci do naciśnięcia w link prowadzący do strony z ofertą).
-
-
-
- Link Building – pozyskiwanie wartościowych linków
Warto brać pod uwagę strony o dobrej reputacji i wysokim PageRank, w tym: fora internetowe, zaplecza agencji pozycjonerskich, blogi tematycznie powiązane z branżą firmy, portale społecznościowe i lokalne serwisy, na których opłaca się zamieszczać artykuły sponsorowane.
- Link Building – pozyskiwanie wartościowych linków
-
-
-
- Social media – budowanie świadomości marki i społeczności wokół niej
Systematyczne zamieszczanie ciekawych treści, zachęcających do udostępniania, pozostawiania komentarzy, pozytywnych ocen i zadawania pytań na mediach społecznościowych, np: Facebook, Instagram, LinkedIn.
- Social media – budowanie świadomości marki i społeczności wokół niej
-
-
-
- Google Moja Firma – wizytówka, która wpływa na sposób postrzegania firmy w sieci
Wizytówka, jeśli jest właściwie zoptymalizowana, a treści są na bieżąco aktualizowane, może być jednym z cenniejszych źródeł, skąd będą wchodzić na stronę potencjalni klienci. To również idealny sposób na to, by dać się znaleźć internautom, którzy chcą kupować u lokalnych dostawców, czy usługodawców. Nawet jeśli siedziba, czy sklep firmy nie jest w centrum miasta, dzięki wizytówce Google Moja Firma odbiorcy łatwo znajdą ten punkt stacjonarny w swoim mieście.
- Google Moja Firma – wizytówka, która wpływa na sposób postrzegania firmy w sieci
-
-
-
- Reklama push lokalnie dzięki geolokalizacji i bazie danych zgodnie z ideą growth hacking
Growth hacking poprzez analizę zachowań użytkowników na stronie i w social mediach umożliwia dopasowane oferty do każdego odbiorcy indywidualnie. By taka promocja była skuteczna, trzeba się orientować w aktualnych trendach lokalnych, w nowoczesnej technologii, w tendencjach marketingowych – tylko wtedy można zaproponować idealny produkt lub usługę klientowi na rynku lokalnym.Jedną z możliwości growth hackingu, jest kierowanie reklamy push do internautów, którzy znajdują się w pobliżu sklepu promowanej firmy (geolokalizacja użytkownika). Reklama może mieć postać:
- Reklama push lokalnie dzięki geolokalizacji i bazie danych zgodnie z ideą growth hacking
-
-
-
- wiadomości SMS,
- informacji wysyłanych za pośrednictwem określonych aplikacji zainstalowanych na smartfonie,
- powiadomień web push wysyłanych użytkownikom korzystającym z określonej przeglądarki na urządzeniu mobilnym lub na komputerze.
- Remarketing w mailingu i na stronie WWWBy nie tracić relacji z odbiorcami, którzy wcześniej weszli na stronę promowanej firmy lokalnie, opłaca się zamieszczać kod remarketingowy zarówno w Google, jak i na portalu Facebook. Oprócz tego należy dodawać pod każdą treścią, z jaką zapoznaje się internauta ikonkę prowadzącą do tego portalu społecznościowego. Dotyczy to zarówno artykułów dostępnych na stronie, jak i rozsyłanych w formie mailingu. Obecnie baza potencjalnie zainteresowanych odbiorców ofertą firmy jest na wagę złota. Nawet jeśli nie prowadzi się w danej chwili kampanii marketingowej, można spodziewać się, że przyjdzie na nią odpowiedni moment.
-
-
-
- Wyjście do lokalnej społeczności – pokazanie „ludzkiego oblicza” w swoim regionieChcąc wspierać lokalne wydarzenia, firma promująca się w danym regionie, musi być na czasie ze wszystkim, co się dzieje w jej okolicy. W ten sposób, znając profil potencjalnych partnerów, łatwiej będzie można zaoferować swoje wsparcie w takim zakresie, jakie spotka się z pozytywnym przyjęciem i nie wyda się sztucznym.Najczęściej firmy wychodzą z inicjatywą: sponsoringu, wzięcia udziału w miejscowych targach, czy włączanie się w promowanie zdrowego trybu życia. Dzięki takiemu zaangażowaniu firma zyskuje na wielu poziomach:
-
-
-
- utrwala się w świadomości lokalnych odbiorców,
- budzi pozytywne skojarzenia,
- buduje dobrą reputację.
-
Im bardziej firma staje się rozpoznawalna, tym łatwiej udaje się zawierać także porozumienia biznesowe i poszerzać zakres swoich usług, bądź liczbę oddziałów w danym regionie. Opłaca się więc inwestować nie tylko środki finansowe, ale również zaangażowanie i poświęcony czas.
4. Widoczność w sieci dzięki tekstom marketingowym
Zamieszczane treści na stronie WWW muszą trafiać do dwóch grup odbiorców, czyli do użytkowników i do botów Google. Unikalny opis, artykuł, wpis na blogu to podstawa – dotyczy to nie tylko treści, które pojawiają się na witrynie, ale również w porównaniu z tymi, które są dostępne w sieci. By były wartościowe, muszą zawierać przydatne informacje, najlepiej wyczerpujące dany temat, a także zawierać słowa kluczowe. Warto również zwracać uwagę na poprawność językową, by każdy opis znajdujący się na stronie był pozbawiony błędów ortograficznych i stylistycznych, a także był łatwo przyswajalny. Najlepiej więc pisać prostym, zrozumiałym językiem, ograniczając techniczne nazewnictwo do minimum.
Dodawany content musi być również ciekawy dla każdego odbiorcy, niezależnie od wieku. Bloki tekstu nie mogą być za długie, dlatego warto dzielić je na akapity, które zawierają do 1000 znaków i są opatrzone odpowiednim nagłówkiem, stosownie do treści, jaką każdy taki paragraf zawiera. Opłaca się dbać o atrakcyjne leady, skupiające uwagę i cytaty. Dobrze jest uzupełniać część merytoryczną odpowiednimi grafikami w formie zdjęć, czy filmów.
Wszelkie treści na stronę można dodawać i tworzyć samodzielnie. Z uwagi jednak na to, że mają się w nich znaleźć frazy kluczowe z lokalizacją, najlepiej zlecać je doświadczonemu copywriterowi, bądź agencji marketingowej. Źle przygotowany opis lub artykuł nie dość, że nie przyciągnie uwagi odbiorców i nie wpłynie na zwiększenie wyników sprzedaży, to jeszcze może sprawić, że firmowa strona straci pozycję w rankingu wyszukiwania. Wystarczy, że np. roboty Google dopatrzą się stosowania niedozwolonych praktyk (Black Hat SEO), o których właściciel firmy niewiele wie lub w ogóle nie jest ich świadomy.
Teksty na stronie firmowej wiążą się z szeroko zakrojonymi działaniami promocyjnymi, w tym m.in. z linkowaniem wewnętrznym, czy z nasyceniem treści konkretnymi frazami kluczowymi. Fachowcy nie tylko wiedzą, jak wykreować opisy i artykuły SEO, które sprzedają, ale również na bieżąco monitorują swoje działania i zachowania odbiorców. W efekcie udaje się osiągnąć korzystne rezultaty w niedługim czasie.
4.1. SEO Marketing dźwignią lokalnej promocji w sieci
W SEO Marketing w dalszym ciągu inwestuje się najwięcej i cieszy się największym powodzeniem w porównaniu do innych kanałów promocji (zgodnie z raportem WordStream’s). Oto najważniejsze powody, dlaczego tak się dzieje:
-
-
- Local SEO generuje ruch na stronie WWW
Wciąż internauci, którzy chcą dowiedzieć się o produkcie/usługach/firmie, korzystają w pierwszej kolejności z wyszukiwarki Google. Należy więc zadbać o to, by witryna firmowa była dobrze wykonana pod względem technicznym, ale przede wszystkim by zapewniała widoczność w wynikach wyszukiwania. Im wyżej znajduje się strona w zestawieniu Google, tym większa szansa, że użytkownik zapozna się z ofertą. Im więcej internautów wchodzi na witrynę z wyszukiwarki, tym większa jest liczba odbiorców potencjalnie zainteresowanych ofertą.
- Local SEO generuje ruch na stronie WWW
-
-
-
- Im większy ruch, tym wyższa konwersja, czyli wzrost sprzedaży
Marketing SEO umożliwia stronie dotarcie do wysokich miejsc w Google, nawet top 1-3 (szczególnie w pozycjonowaniu lokalnym się to udaje). Zwiększa się w ten sposób liczba wyświetleń strony, a że internauci świadomie klikają w link prowadzący do oferty, większość takich odwiedzin nie jest przypadkowa i przekłada się na konkretny zysk – wzrasta poziom zamówień i sprzedaży towarów lub usług.
- Im większy ruch, tym wyższa konwersja, czyli wzrost sprzedaży
-
-
-
- Dzięki SEO Marketingowi marka jest rozpoznawalna i cieszy się zaufaniem
Pomimo tego, że pozycjonowanie SEO dotyczy działań On-page i Off-page, tak naprawdę wszystkie wpływają na to, jak postrzegana jest marka, do której strona należy. Im bardziej marketing SEO trafia do odbiorców i przyciąga ich uwagę, tym bardziej brand zapisuje się w ich świadomości. Jeżeli strona jest dobrze zaprojektowana, szybko się ładuje, firma zapewnia dobrą obsługę i zbiera wiele dobrych sygnałów od swoich odbiorców, wtedy również zyskuje zaufanie. Przyczyniają się do tego także zamieszczane artykuły na stronie i w innych miejscach w sieci, gdzie przedstawiciele firmy jawią się jako eksperci w swojej branży lub w usługach, które świadczą.
- Dzięki SEO Marketingowi marka jest rozpoznawalna i cieszy się zaufaniem
-
-
-
- SEO Marketing zapewnia przewagę nad konkurencją
Promując się w sieci, dzięki działaniom SEO, można również odskoczyć swojej konkurencji. Pozycjonowanie lokalne umożliwia objęcie pozycji lidera w swojej branży, na co nie trzeba czekać nieskończenie długo. Regularnie dostosowując swoją strategię marketingową do wytycznych wyszukiwarki, utrzymuje się wyraźną przewagę nad konkurencją – przez cały czas.
- SEO Marketing zapewnia przewagę nad konkurencją
-
-
-
- Działania SEO nie muszą nadwyrężać budżetu firmy
Na SEO Marketing decydują się przedsiębiorcy, którzy dysponują większym i mniejszym kapitałem. Na lokalne SEO mogą sobie pozwolić nawet początkujący, mikro i małe firmy. Oznacza to, że taka forma promocji nie jest zbyt dużym obciążeniem dla firmowego budżetu. Zwłaszcza jeśli opracuje się indywidualną strategię i budowanie swojej pozycji na rynku metodą małych kroczków, z czasem inwestując coraz więcej w promocję i poszerzając świadomość o marce u większej liczby odbiorców. Cała trudność polega na wybraniu dobrej agencji marketingowej, która nie stosuje szablonowych praktyk.
- Działania SEO nie muszą nadwyrężać budżetu firmy
-
-
-
- Z SEO Marketingu korzysta coraz więcej firm
Za pomocą SEO Marketingu żadna firma na rynku nie jest na straconej pozycji. Obecnie nawet niewielka działalność może konkurować ze znacznie większą, renomowaną i odnieść sukces. Oczywiście najlepiej radzą sobie na rynku te przedsiębiorstwa, które regularnie inwestują w promocje, dzięki czemu ich sytuacja jest stabilna, nawet jeśli zaliczą w ciągu roku kilka słabszych okresów.
- Z SEO Marketingu korzysta coraz więcej firm
-
4.2 Czym wyróżniają się treści SEO?
Treści SEO są precyzyjnie dobierane, wręcz się tworzy plan, co w jakim miejscu powinno się znaleźć. Dotyczy to słów kluczowych z frazami lokalnymi, które zamieszcza się w strategicznych miejscach w contencie. Ważna jest również jakość, na którą składa się unikalność, atrakcyjność i objętość tekstów. W zamieszczanych opisach powinny znajdować się linki, dzięki którym łatwo można przejść do zbliżonych tematycznie informacji, do strony głównej lub do dowolnego innego miejsca na stronie. Opisy i artykuły SEO wyróżniają się też nagłówkami h1, h2, h3, a dane kontaktowe są spójne w każdym miejscu w obrębie strony i treści, które zamieszcza się poza nią, czy przesyła na adres emailowy z bazy użytkowników witryny.
Dobrze przygotowane treści SEO odpowiadają wymogom właściwym dla White Hat SEO, czyli są związane z pozycjonowaniem, które wyszukiwarka w pełni akceptuje. Dzięki temu przyczyniają się do wzrostu pozycji strony w Google, a także są wartościowe dla potencjalnych klientów, ponieważ w sposób czytelny i nienachalny przedstawiają ofertę firmy i zachęcają do skorzystania z niej. Im bardziej treść jest merytoryczna i trudna do znalezienia w sieci, tym większym zainteresowaniem cieszy się strona, a autorzy takich wpisów zdobywają autorytet w określonej dziedzinie.
Na dłuższą metę zamieszczane teksty wpływają na wiarygodność i zaufanie, jakim użytkownicy sieci darzą stronę i markę. Dobre praktyki, by zaczęły przynosić spodziewane efekty, należy wdrażać cały czas, regularnie, cierpliwie czekając na rezultaty, stawiając na jakość, zamiast na ilość. Oznacza to, że opłaca się zamieścić jeden dłuższy wpis, który w pełni wyczerpuje dane zagadnienie. Nie trzeba bowiem wtedy poszukiwać określonych treści w danym temacie w obrębie całej strony, a internauci coraz bardziej szanują swój czas spędzony w sieci.
4.3. Jak ważne są hasła CTA (Call To Action)?
CTA to zachęcenie odbiorcy do podjęcia określonej czynności w danej chwili. Do niedawna kojarzyło się głównie z e-commerce. Obecnie korzysta się z niego także na stronie firmowej i w treściach na powiązanych witrynach. CTA, czyli wezwanie do działania bardzo często przekłada się na określoną i oczekiwaną korzyść w związku z promocją w sieci. Najczęściej CTA wzywa do:
-
-
- zapoznania się z pełnym opisem produktu/usługi,
- poznanie innych podstron dostępnych na promowanej witrynie,
- złożenie zamówienia na określony towar lub usługę,
- skontaktowanie się z przedstawicielem firmy,
- pozostawienie komentarza, opinii, oceny lub zapytania w określonych miejscach na stronie,
- zapisania się na newsletter do bazy mailingowej,
- zarejestrowanie się na stronie.
-
Dzięki zachęcie w formie CTA użytkownik znacznie dłużej pozostaje na stronie. Zapoznaje się z większą liczbą dostępnych informacji, zamiast pobieżnie zlustrować stronę główną, sprawdzić dane kontaktowe i określoną treść, która przyciągnęła go na witrynę. To, jak długo odbiorca pozostanie na stronie ma znaczenie dla Google – im więcej czasu spędzi, przeglądając witrynę, tym strona jest lepiej promowana w wynikach wyszukiwania.
Można również przeanalizować to, jakie treści wzbudziły największe zainteresowanie i w jakim miejscu na stronie internauta spędził większość poświęconego czasu. Jest to pomocne w prezentowaniu oferty dopasowanej do indywidualnego profilu użytkownika.
Internauci są już przyzwyczajeni do treści zachęcających do podejmowania określonych działań, dlatego obecność CTA jest wręcz wymagana. Jeżeli tego wezwania nie będzie, potencjalny odbiorca może nie zamienić się w faktycznego klienta, który już teraz mógłby zamówić określony produkt lub skorzystać z konkretnej usługi. Wielu potencjalnych odbiorców zagląda na stronę tylko raz.
Wezwania CTA pomagają również w nawigacji – dzięki nim użytkownik witryny wie, na jakim etapie się znajduje i w jakim miejscu w serwisie. Jeżeli cały proces jest spójny i logiczny, internauta może nie tylko skorzystać z oferty, ale również mieć pozytywne skojarzenia ze stroną.
CTA mają wpływ na:
-
-
- świadomość odbiorcy – dzięki zachętom podkreśla się znaczenie nowości, promocji, czy ich dostępność w określonym czasie,
- wyznaczanie nowych ścieżek marketingowych w firmie – mogą prowadzić do treści na stronie z nowo powstałego bloga, który dla odbiorcy szybko staje się integralną częścią witryny,
- udostępnianie treści, na przykład na portalach społecznościowych i na lokalnych stronach, gdzie zamieszcza się m.in. artykuły sponsorowane,
- pozostanie w kontakcie z użytkownikiem, który ma wątpliwości lub nie znalazł wyczerpujących informacji na stronie, bądź produktu, którego szukał lub był on niedostępny – CTA może w takiej sytuacji zachęcić do pozostawienia zapytania za pomocą formularza,
- utrzymanie koncentracji odbiorcy na treści, z którą się zapoznaje.
-
Przyjęło się, że wezwanie CTA pojawia się pod opisem. Jednak wskazane jest umieszczanie takich treści w różnych miejscach na stronie. Każda zachęta sugeruje odbiorcy podjęcie innych działań.
5. Od czego zależy skuteczność SEO Marketingu?
Powodzenie SEO Marketingu zależy głównie od:
-
-
- szczegółowej analizy strony i konkurencji za pomocą audytu SEO,
- profesjonalnie opracowanej strategii marketingowej,
- stosowania dozwolonych technik pozycjonowania z zakresu White Hat SEO,
- dostosowania strony do użytkowników mobilnych,
- jakości prowadzonych działań SEO,
- zakresu i czasu trwania kampanii marketingowej.
-
5.1 Dobór słów kluczowych
Jak dobiera się słowa kluczowe, gdy strona dopiero powstaje – oto jeden z procesów:
-
-
- Wybranie fraz kluczowych związanych z prowadzoną działalnością.
- Porównanie swoich słów kluczowych z frazami, które internauci najczęściej wpisują w wyszukiwarce.
- Sprawdzenie, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja.Warto wziąć pod uwagę wyniki w Google z pierwszej strony listy rankingu i zwrócić uwagę na frazy znajdujące się w tytule, w nagłówkach na stronie, a także w meta description.Pomocny jest również darmowy serwis Ubersuggest, gdzie dodatkowo można przeanalizować popularność wykorzystanych fraz podczas pozycjonowania w konkretnej lokalizacji.
-
-
-
- Uzupełnienie swojej listy o frazy, które najczęściej wpisują internauci i pod jakie promuje się konkurencja.
- Sprawdzenie, czy wybrane własne słowa kluczowe są popularne, a jeśli nie zastąpienie ich podobnymi, które częściej pojawiają się w zapytaniach w Google.Pomocne jest w tym narzędzie planner słów kluczowych Google i wspomniany Ubersuggest.
-
-
-
- Warto pozycjonować się na frazy bardziej i mniej popularne.
Te pierwsze zapewniają większy ruch na stronie i wyższe wyniki sprzedaży, a te drugie gwarantują uzyskanie pozycji 1-3 w rankingu Google najczęściej bez większego wysiłku i wkładu finansowego. Najlepsze efekty daje promocja na słowa kluczowe, które są zbliżone tematycznie do profilu i oferty strony.Jak dobrać słowa kluczowe, gdy strona już istnieje?Wtedy typuje się słowa kluczowe na podstawie uzyskanych wyników przeprowadzonej analizy strony i konkurencji za pomocą audytu SEO.
- Warto pozycjonować się na frazy bardziej i mniej popularne.
-
5.2 Unikalna treść
Treści SEO zamieszczane na stronie, nie mogą się powtarzać w obrębie strony, co nierzadko zdarza się, gdy samodzielnie próbuje się pozycjonować serwis lokalnie. Poza tym treści muszą komunikować określony przekaz – nie zawsze skłania do zakupu. Może również mieć wartość wyłącznie informacyjną lub zachęcać do skorzystania z darmowych dodatków, m.in. z e-booka, czy e-katalogu z ofertą firmy.
Content musi być również odpowiednio zoptymalizowany pod wyszukiwarkę, by roboty potrafiły we właściwy sposób zinterpretować dostępne informacje. W ten sposób kontekst, w jakim znajdą się słowa kluczowe, pozwoli wyświetlić wyszukiwarce stronę dokładnie na takiej liście, na jakiej jest oczekiwana. Przykładowo Google zamieści ją na liście z ofertami sprzedażowymi, jeśli jest to witryna sprzedażowa i treść na to wskazuje.
Warto pamiętać, by wplatać w opisy i artykuły nie tylko słowa kluczowe, ale również linki wewnętrzne. Ułatwia to nawigację użytkownikom, jak i „przeczytanie” strony botom Google. Dzięki tym odnośnikom wyszukiwarka szybciej indeksuje stronę.
5.3 Content przyjazny internautom i wyszukiwarce
Kreowanie treści SEO przeznaczonych na stronę zawsze rozpoczyna się od doboru fraz kluczowych. To one wyznaczają kierunek tekstu, jego strukturę, a odpowiednie rozłożenie dobranych słów kluczowych sprawia, że treści czyta się w taki sposób, jakby frazy te były naturalnym elementem tekstu, jak np. znaki interpunkcyjne. Przyjazny content to treść, która jest oryginalna w obrębie całej strony. Sprawia również, że wyszukiwarka nie ma żadnych obiekcji w nawiązaniu połączenia z witryną, która zawiera takie opisy i artykuły.
Jeżeli strona udostępnia również treści w przejrzysty, nowoczesny sposób, wtedy internauci dłużej na niej pozostaną, by znaleźć lub zapoznać się z informacjami, jakie przyciągnęły ich na stronę. Najczęściej przekłada się to na wzrost wyników sprzedaży – wciągająca treść w perswazyjny sposób wywołuje potrzebę skorzystania z usługi lub zamówienia produktu już teraz.
6. Marketing lokalny – środki przekazu
Największa siła przekazu w pozycjonowaniu lokalnym powinna tkwić na promowanej stronie WWW, gdzie znajduje się unikalna treść dopełniona wezwaniem CTA i nawigacją wewnętrzną. Na stronie nie powinno zabraknąć miejsca, gdzie można regularnie dodawać nowe treści, co jest bardzo wskazane przy pozycjonowaniu się pod Google lokalnie.
Jednym z takich miejsc jest blog firmowy. Można wypowiadać się w nim w kwestiach branżowych, jako znawca tematu. Jednocześnie blogowe wpisy mogą zawierać zachętę w postaci CTA, która np. sugeruje kliknięcie w link prowadzący do konkretnego produktu znajdującego się na stronie.
Pomocna jest również galeria zdjęć, która może przedstawiać kompetentny i zgrany zespół pracowników. Galeria wzbudza zaufanie, wpływa na wiarygodność i pokazuje firmę od „ludzkiej” strony. Dzięki atrybutom ALT dodanym do każdej fotografii można również wpływać na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwarki.
Do najważniejszych środków przekazu poza promowaną stroną można zaliczyć:
-
-
- Google+ Lokalnie
Korzystając z narzędzia Google Moja Firma i Google Maps Lokalnie, można utworzyć wizytówkę, która pod wieloma względami przypomina mini wersję social media. Treści zamieszczone w tej części Google, wyświetlają się na stronie lokalnych wyników wyszukiwarki pod określonymi frazami, w rankingu Google Mapy oraz u internautów mobilnych. - Zarządzanie opiniami, dodawanie opinii
Strona powinna mieć jak najwięcej dobrych opinii. Jednak czasami otrzymuje się też złe. W gruncie rzeczy działa to na korzyść firmy, ponieważ klienci mają coraz większą świadomość praktyk marketingowych podejmowanych przez biznes, dlatego widząc złe opinie, są oni w stanie uwierzyć, że wszystkie oceny są wiarygodne. W efekcie strona, która ma więcej opinii niż złych, może cieszyć się większym powodzeniem niż ta, która nie ma żadnych negatywnych odzewów u swoich klientów.Jak zarządzać opiniami? Można za każdym razem, gdy klient skorzysta z oferty, zachęcić do pozostawienia opinii, niezależnie od tego, czy jest zadowolony, czy też nie. Jeżeli otrzyma się negatywną ocenę, warto dowiedzieć się, dlaczego odbiorca ma takie zdanie, co pozwoli w przyszłości uchronić się przed złymi ocenami z takiego powodu. Odbiorca może również pomimo negatywnej opinii mieć ogólne dobre zdanie o firmie, gdy zauważy, z jakim zaangażowaniem usprawnia swoją ofertę i obsługę.By internauci pozostawiali opinie, należy ich zmotywować, w czym pomocne jest wezwanie CTA albo wysłania wiadomości e-mail z prośbą o dodanie oceny. Najbardziej wartościowe są opinie, widoczne w Google Localnie, dlatego w pierwszej kolejności warto zachęcać, by właśnie tam klienci dodawali swoje opinie. Następnie mogą to być serwisy typu Opineo, a także strony z katalogami branżowymi. - Social media
Dzięki portalom społecznościowym można pozostawać w stałym kontakcie z klientem, również lokalnie, komunikując się z nim za pośrednictwem grup lokalnych. Social media to idealne miejsce w sieci do budowania relacji z potencjalnym i faktycznym odbiorcą, a także tworzenie społeczności wokół brandu, która aktywnie wpływa na ranking strony w Google poprzez udostępnianie treści, lajkowanie i pozostawianie komentarzy pod postami. - Powiększanie bazy adresów e-mail
Pomocne są w tym działania, które prowadzi się w obrębie strony, jak i poza nią. Jeżeli planuje się krótki okres promocji, warto poinformować o nim na fanpage’u portalu Facebook. To też dobre miejsce do przekazywania newsów, na przykład dotyczących programu lojalnościowego.Jeżeli promocja jest cały czas ukierunkowana na powiększanie bazy adresów e-mail, wtedy warto umieszczać określone komunikaty na stronie, które sugerują, że opłaca się zapisać na newsletter, czy otrzymać maila z ofertą raz na jakiś czas. Przydatne są również rekomendacje, do których także można zachęcić, zwłaszcza stałego klienta.
- Google+ Lokalnie
-
7. Czym się różni SEO od Content Marketingu?
SEO Marketing to:
-
-
- promocja opierająca się na słowach kluczowych – dobór właściwych i zastosowanie ich w odpowiednim miejscu,
- treść na stronie skupia się wokół fraz kluczowych, które pojawiają się z odpowiednią częstotliwością w tekście,
- działania na stronie i poza nią ukierunkowane na widoczność w Google, a także by roboty wyszukiwarki postrzegały witrynę, jako wiarygodną,
- wzmocnienie pozycji strony w wyszukiwarce i powiązanie działań poza stroną z ofertą dostępną na witrynie, co przekłada się na większy ruch na stronie i lepsze wyniki sprzedaży.
-
8. Czy marketing lokalny jest kosztowny?
I tak, i nie.
Marketing lokalny nie jest taki kosztowny, gdy zaplanuje się go indywidualnie do prowadzonej działalności, do konkurencji lokalnej, a także do profilu odbiorców. Najlepsze efekty zapewnia łączenie ze sobą wielu działań on site i off site. Warto zacząć od profesjonalnego audytu SEO, a wydatek na promocję lokalną traktować jako inwestycję na przyszłość.
Powierzając działania z zakresu marketingu lokalnego niewłaściwym ludziom, może być bardzo ryzykownym i kosztownym posunięciem. Nie tylko pod względem finansowym, ale również wizerunkowym.
9. FAQ
9.1 Czy można samemu zająć się promocją lokalną w sieci?
Tak, ale należy dobrze zaplanować strategię, żeby promocja trwała przez cały czas. Inaczej jest to nieopłacalne i może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Jednak nie posiadając odpowiedniej wiedzy z zakresu pozycjonowania, PR i trendów, które obowiązują m.in. w marketingu, najbezpieczniej powierzyć te działania specjalistom. Prowadząc akcje promocyjne w social mediach, szczególnie na fanpage’u strony Facebook, należy mieć świadomość, że informacje i komunikaty, które zamierza się dodać, mogą wywołać różne skojarzenia. Jeżeli przydarzy się tak „wpadka wizerunkowa”, należy umiejętnie zareagować, co wymaga niekiedy błyskotliwości, kreatywności, a przede wszystkim szybkiej reakcji. Może się zdarzyć, że pomimo włożonego wysiłku nie uda się obrócić trudnej sytuacji wizerunkowej na swoją korzyść. Wtedy trzeba mieć plan B, który zakłada np., że uda się skutecznie odwrócić uwagę od popełnionego faux-pas.
To tylko jeden z przykładów, kiedy „coś może nie wyjść”, jeśli nie posiada się odpowiedniego rozeznania i doświadczenia w działaniach związanych z prowadzeniem fanpage’a. Promując się na własną rękę, zwykle nie osiągnie się ani optymalnych efektów, ani niskim kosztem. Można się o tym przekonać, chociażby poprzez inwestowanie w kampanie Google Ads.
9.2 Jak długo trzeba czekać na efekty lokalnej kampanii marketingowej?
Pierwsze efekty związane z pozycjonowaniem lokalnym są widoczne już po 2-3 miesiącach.
Szybkość, z jaką strona wspina się na wyższe pozycje w wynikach Google, zależy od:
-
-
- popularności słów kluczowych – im więcej firm się na nie promuje, tym trudniej uzyskać na nie dobry ranking,
- aktualnej pozycji strony w wyszukiwarce,
- postrzegania witryny przez roboty Google – czy strona dotychczas nie miała nakładanych filtrów (jeśli miała, efekty będą zauważalne po dłuższym czasie),
- struktury strony (im prostszy kod źródłowy witryny, tym łatwiej wprowadzić ewentualne zmiany),
- intensywności i jakości prowadzonych działań marketingowych.
-
9.3 Czego się spodziewać po marketingu lokalnym?
Lepszej widoczności firmy lokalnie, dzięki wyższej pozycji w Google. Pozyskania nowych klientów, m.in. od konkurencji, którą uda się wyprzedzić, stając się liderem w branży. Zauważalnego większego ruchu na stronie i zdecydowanie lepszych wyników sprzedaży, a także szybszego i łatwiejszego dotarcia do grupy docelowej i zbudowania z nią korzystnych i trwałych relacji. Wpłynie to na pozytywny wizerunek firmy, cieszącej się większym zaufaniem.
9.4 Kiedy marketing lokalny to dobry pomysł?
Warto wziąć pod uwagę działa związane z marketingiem lokalnym, gdy:
-
-
- zakłada się firmę,
- celem jest zwiększenie liczby klientów,
- planuje się wejść na rynek w określonej lokalizacji,
- istotna jest większa sprzedaż/większe zainteresowanie produktami lub usługami,
- dąży się do utrzymania pozycji na rynku lokalnym,
- pragnie się zwiększyć świadomość marki na rynku lokalnym,
- ważne jest, by dotrzeć do grupy docelowej i zbudować społeczność wokół marki,
- firma chce wykreować dobry wizerunek brandu lokalnie,
- nie ma wielu środków na promocję ogólnokrajową,
- brakuje doświadczenia, czasu i wiedzy w zakresie promocji biznesu lokalnie.
-
9.5 Czym się różni SEO od SEM?
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja strony pod wyszukiwarkę, czyli pozycjonowanie, którego efekty pozwalają uzyskać dobrą pozycję w wynikach organicznych (naturalnych) w Google na określone frazy kluczowe.
SEM (z ang. Search Engine Marketing) to działania związane z optymalizacją i pozycjonowaniem strony pod słowa kluczowe, wyświetlające się w płatnych wynikach, czyli w formie linków sponsorowanych Google Ads. SEM jest więc pojęciem szerszym niż SEO, ponieważ promocja jest rozszerzona o kampanię linków PPC (z ang. Pay Per Click) – płatnych za naciśnięcie.