Marketingowcy obecnie bardzo mocno starają się sprawić, aby przedstawić markę w jak najbardziej kreatywny sposób, dlatego skuteczność marketingu szeptanego jest tak niezwykle istotna. Jak wiadomo, dobre opinie o firmie w Internecie to naprawdę bardzo duży klucz do sukcesu. Zachowania konsumenckie w trakcie dokonywania zakupów zmieniały się na przestrzeni lat. Obecnie klienci przez to, że posiadają bardzo szeroki wybór produktów od producentów niemalże z całego świata, stali się wybredni i ostrożni. Porównują ceny, oglądają recenzje i czytają opinie. Właśnie dlatego marketing szeptany jest wykorzystywany. Ale jaka jest skuteczność marketingu szeptanego?
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany polega na docieraniu do potencjalnych klientów z informacją o marce w sposób jak najbardziej naturalny i spontaniczny. Celem jego jest rozpoczęcie dyskusji wokół marki, jej produktu bądź usługi. Odbywa się to zwykle na forach internetowych, w mediach społecznościowych i innych grupach. Jednak jak wiadomo każda kampania reklamowa, jest zaplanowanym procesem. Skuteczność marketingu szeptanego jest mierzona sprawdzaniem osiągnięcia celów, które zostały określone. Jeśli wszystkie z nich zostały zrealizowane to kampanię przeprowadzono w bardzo dobry sposób.
Rodzaje marketingu szeptanego
Jak zostało to już wspomniane, skuteczność marketingu szeptanego mierzy się realizacją wcześniej ustalonych celów. Istnieje kilka sposobów, które umożliwiają ich spełnianie.
- Trendsetting – to nic innego jak współpraca z osobami wpływowymi i lubianymi przez grupę docelową marki. Osoby te ustanawiają nowy trend, które jednocześnie promują markę.
- Cause marketing – polega na wspieraniu przez organizację ważnych w danym momencie kwestii dla klientów. Działania takie zwykle zwiększają szacunek do marki, zaufanie oraz poprawiają jej wizerunek w oczach potencjalnych klientów.
- Community marketing – ta forma jest najbardziej popularna i polega na wywołaniu dyskusji wokół danej marki na forum internetowym, w mediach społecznościowych lub w innych miejscach. Jednak ważne jest, aby zostało to wykonane bardzo spontanicznie i subtelnie, by nie wyglądało to jak typowa reklama
- Product seeding – ten rodzaj marketingu szeptanego opiera się ponownie na współpracy z influencerami, blogerami lub testerami, do których wysyłany jest produkt lub jego próbka, następnie osoba wpływowa dzieli się jego recenzją ze swoimi odbiorcami
Wymienione wyżej rodzaje marketingu szeptanego to nie wszystkie formy jakie on przybiera. Występuję on w wielu postaciach i istnieje dużo sposobów na realizację postawionych sobie celów.
Jakie korzyści daje marketing szeptany i czy marketing szeptany ma przyszłość?
Aż 70 procent konsumentów wierzy w informacje, które znajdują się w Internecie. Opinie umieszczane przez innych użytkowników są bardzo cenną informacją przed dokonaniem zakupu. Bardzo dużą więc zaletą marketingu szeptanego jest to, że dużą uwagę przykłada on do wizerunku firmy w Internecie, ale jednocześnie nie jest nachalną reklamą. Informacje zwykle są przekazywane bardzo naturalnie, więc nie są dla konsumentów odstraszające.
Dzięki temu marketing szeptany coraz mocniej się rozwija i wszystko wskazuje na to, że sytuacja ta w najbliższym czasie się nie zmieni. Skuteczność marketingu szeptanego jest bardzo duża, poniżej kilka korzyści jakie płyną z jego zastosowania:
- Szybkie dotarcie do dużej grupy ludzi
- Szybki i łatwy sposób na poprawę wizerunku firmy w Internecie
- Nieduże wydatki na przeprowadzenie tej kampanii
- Duża skuteczność marketingu szeptanego i szybkie efekty
- Bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem, umożliwia zapoznanie się z jego potrzebami i oczekiwaniami, co może przełożyć się na późniejsze dopasowanie oferty do jego problemów
- Możliwość budowania długotrwałych relacji z klientami
- Zwiększenie ruchu na stronie i w konsekwencji też i zysków
Skuteczność marketingu szeptanego
Jak wiadomo nie od dziś plotka bardzo szybko się rozprzestrzenia. Marketing szeptany ma właśnie coś z plotki i to dzięki temu skuteczność marketingu szeptanego jest taka duża. Aby jednak informację o marce rozprzestrzenić trzeba dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, a następnie w naturalny sposób zainteresować ją tematem. Prosumenci, czyli osoby aktywne w sieci, przekazują dalej wszystkie informacje, które poznali i tak właśnie firma zostaje reklamowana.
Zaletą tego sposobu promowania produktu, marki lub usługi jest możliwość działania na kilku kanałach. Mogą to być fora internetowe, ale też social media i inne grupy społecznościowe. Ważne jednak, aby odpowiednio wybrać daną grupę i miejsce. Powinno ono być w pewien sposób powiązane z branżą przedsiębiorstwa, wypowiedzi natomiast muszą być formułowane w sposób bardzo naturalny tak by nie budziły podejrzeń w odbiorcach.