Wielu przedsiębiorców podczas prowadzenia firmy zastanawia się, czy warto prowadzić social media. Dla wielu z nich, zwłaszcza tych, którzy sami nie korzystają z portali typu Facebook, wydaje się to być mało istotne, co jest błędnym podejściem.Prowadzenie social media, zwłaszcza umiejętne i przemyślane ma coraz większe znaczenie nie tylko dla dużych, ale i dla małych, lokalnych firm z Częstochowy i najbliższej okolicy.
Nieraz to właśnie dzięki mediom społecznościowym jesteśmy w stanie skutecznie dotrzeć do klientów. Lokalni przedsiębiorcy, kiedy już zdecydują się na prowadzenie social mediów, nie wiedzą, na jaką agencję się zdecydować: lokalną czy ogólnokrajową. Co zatem warto uwzględnić przy podjęciu decyzji?
Dlaczego prowadzenie social media jest tak ważne?
Specjaliści od e-marketingu szybko zaczęli dostrzegać ciągle rosnącą popularność portali społecznościowych. Nie mogli oni pozostać obojętni wobec gigantycznych liczb użytkowników Facebooka, Instagrama czy Twittera.
To właśnie te zmiany wymusiły powstanie zupełnie nowej gałęzi marketingu zwanej „social media marketing”. Z Facebooka korzysta obecnie zdecydowana większość internautów. Dla nich jest to narzędzie nie tylko do kontaktu ze znajomymi, ale do pozyskiwania informacji na temat produktów i usług, które leżą w kręgu ich zainteresowań. Dlatego też promowanie firmy na takich portalach jest niezwykle istotne dla wzmocnienia dotarcia do klientów.
Social media umożliwiają budowanie wizerunku firmy, a także umożliwiają realizację głębszego kontaktu z klientami. Większość decyzji o zakupach i usługach bazuje w dużej mierze na emocjach, a marketing w social mediach pomaga zbudować pozytywne skojarzenia związane z firmą, którą się prowadzi. Co więcej, w social mediach istnieje szereg grup, które umożliwiają ogłaszanie się lokalnym biznesom, a co za tym idzie, stanowią centrum działań marketingowych na szczeblu lokalnym.
Istnieją również grupy tematyczne, które pomogą na wypromowanie firmy działającej w określonej, specyficznej branży. Jest to przydatne zwłaszcza dla tych firm lokalnych, których usługi mogą wybiegać poza określony region, a nawet jeśli nie mogą, na tego typu grupach również łatwo można znaleźć klientów, którzy są z regionu prowadzonej przez nas firmy.
Korzyści i zagrożenia profilu w social mediach
Założenie profilu w mediach społecznościowych jest niezwykle prostym zadaniem. O wiele trudniejsze jest jednak prawidłowe prowadzenie takiego konta, nieraz wymagając niezwykłego wręcz zaangażowania oraz olbrzymich pokładów kreatywności. Dlatego też większość firm zleca to zadanie wyspecjalizowanym pracownikom lub zleca to firmom zewnętrznym. Niemniej jednak prowadzenie profilu na social mediach ma szereg płynących z tego tytułu korzyści, jak i zagrożeń.
Podstawową korzyścią jest zbudowanie w sieci lojalnej, a przede wszystkim aktywnej społeczności klientów, co jest możliwe właśnie dzięki wspomnianej możliwości na konstruktywną interakcję z klientami, którzy w łatwy sposób mogą wyrazić swoje opinie oraz sugestie dotyczące świadczonych usług. Dzięki temu można na bieżąco odpowiadać na ich potrzeby i wymagania, dopasowując do nich swój towar.Jednak aby to uczynić, profil powinien być aktywny, należy poświęcić dużo czasu i pomysłów na prowadzenie social media.
Social media umożliwiają również błyskawiczne odpowiadanie na zapytania członków społeczności, a nawet aktywne prowadzenie dyskusji w wymagającej tego materii. Media społecznościowe są dobrym narzędziem do budowania świadomości marki m.in. poprzez szybkie i proste dotarcie z informacją do klientów. Profil umożliwia dalsze promowanie umieszczanie treści, które są po prostu udostępniane dzięki opcjom, które oferują media społecznościowe. Co więcej, jest to działanie darmowe, które klienci nieraz sami chętnie wykonują.
Nie można jednak zapominać o zagrożeniach, które potencjalnie mogą pojawić się w związku z administracją fanpage’a. Prowadzenie social media jest wymagające. Należy zabezpieczyć się przed kradzieżą danych osobowych oraz ochroną wirtualnej tożsamości marki. Osoby prowadzące profil powinny unikać podawania danych, które mogą mieć opłakane skutki dla firmy np. kwestii dotyczących finansów firmy.
Warto też sprawdzać, czy ktoś przypadkiem nie podaje w komentarzach linków prowadzących do stron zainfekowanych wirusami, ani czy nie ma włamań na konto i publikowanie informacji bez zgody właściciela strony. Hakerzy chętniej obserwują strony firmowe niż indywidualne profile, gdyż atak na taką stronę może dać potencjalnie więcej korzyści.
Social media w interesie lokalnym
Budowanie społeczności, która jest lojalna i aktywna, jest istotne zwłaszcza dla lokalnych biznesów. Nieraz to właśnie polecenie znajomych, zwykłe oznaczenie firmy/lokalu w poście na tablicy, trafia do innych potencjalnych klientów – tym bardziej, jeśli wielu znajomych również zamieszkuje miasto bądź region, w którym świadczymy usługi.
W social mediach warto nie tylko prezentować nowe produkty, ale i podkreślać to, że tworzy się społeczność. Przydatne są tu wpisy prezentujące życie firmy, lokalu, a także umieszczanie przydatnych porad oraz informacji dotyczących ciekawostek z branży. Zaangażowanie odbiorców jest szczególnie ważne dla na rynku lokalnym. To właśnie tu klienci mogą zostać zachęceni do regularnego powracania do korzystania z naszych usług. Właśnie dlatego warto zadbać, aby pozycja w social mediach była mocna i umożliwiała promowanie usług w kręgu potencjalnych klientów.
Małe, lokalne biznesy zwykle nie mają dużego budżetu, więc wykorzystanie mediów społecznościowych do reklamowania swojej firmy jest tanią, a jednocześnie skuteczną formą promocji. Prowadzenie strony w social mediach przez małe firmy często wiąże się jednak z brakiem aktywności i małymi korzyściami, a samo prowadzenie profilu jest kosztowne i czasochłonne, a nie daje żadnych efektów. Choć sama reklama i wykupienie jej w zasięgu lokalnym np. na Facebooku nie jest przesadnie kosztownym działaniem, istotny jest kreatywny pomysł na marketing i prowadzenie social media. W takiej sytuacji warto pomyśleć o sięgnięcie po pomoc do agencji zajmujących się prowadzeniem social mediów.
Jaką agencję powinien wybrać lokalny biznesman?
Właściciel lokalnego biznesu powinien pamiętać, że podczas wybierania agencji, która będzie prowadziła jego fanpage, nie musi ograniczać się tylko do rynku lokalnego. W przypadku większości rejonów social media będą z powodzeniem prowadzone zarówno agencje lokalne, jak i globalne. Prowadzeniem social mediów np. w Częstochowie skutecznie zajmie się zarówno agencja z Warszawy, Torunia, jak i Gdańska oraz innych miast z całej Polski. We właściwy sposób wykorzystają one posiadaną wiedzę i narzędzia, aby poprowadzić angażujące działania – zwłaszcza takie, jak konkursy i promocje.
Pamiętać należy o tym, że prawidłowe prowadzenie social media zapewnia uzyskanie wymiernych wyników. Globalne doświadczenie wielkich agencji umożliwi takie prowadzenie social mediów firmy, że skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów nie tylko okaże się niezwykle proste, ale i owocujące w faktyczny napływ nowych klientów. Globalny charakter social mediów sprawia, że większość rozwiązań, które działają w jednym rejonie, z powodzeniem zadziałają w innym. Jeśli jednak klient lokalny obawia się, że ogólnopolska agencja nie zrozumie specyfiki jego regionu, powinien wybrać prowadzenie social mediów przez agencje lokalne.
Znajomość realiów rynku lokalnego
Są sytuacje, kiedy warto wybrać lokalne agencje prowadzące social media. Kiedy pojawiają się takie sytuacje? Lokalne agencje zajmujące się prowadzeniem social mediów posiadają kilka plusów, które warto wykorzystać. Przede wszystkim, lepiej niż globalne agencje, są w stanie zrozumieć specyfikę danego regionu, w którym się specjalizują. Nieraz jest to kluczowe, aby móc dotrzeć do części klientów, którzy niechętnie patrząc na treści, które zdają się trafiać do mieszkańców innych rejonów kraju.
Co więcej, lokalne agencje, które znają sposób myślenia mieszkańców i wiedzą, co jest dla nich ważne, potrafią również dopasować język. Jest to zwłaszcza istotne w tych regionach, w których ten język może istotnie różnić się od oficjalnego. Działania lokalne w szczególności wymagają wzięcia pod uwagę specyfiki regionu, miasta lub miejscowości, a lokalne agencje prowadzące social media potrafią lepiej wpleść tę specyfikę w język komunikacji.
Dodatkowo, takie agencje wiedzą, jakie strony w danym regionie najlepiej wykorzystać do tego, aby wzmocnić przekaz z prowadzenia social mediów. Wiedza o tym, który fanpage będzie odpowiedni do wypromowania strony firmy z określonej branży, z pewnością zaowocuje wzrostem „wspominania” w lokalnych kręgach. Agencje zajmujące się lokalnym prowadzeniem social mediów mają też na podorędziu szereg grup, które na Facebooku odgrywają niebagatelną rolę. Wiele z nich stanowi podstawę docierania do klientów, a wyszukanie ich nie zawsze jest takie proste dla agencji nieznających lokalnych warunków.
Dodaj komentarz