Jednym z najbardziej skutecznych strategii marketingowych jest tzw. content marketing. Ta wyjątkowa forma pozyskiwania klientów staje się coraz popularniejsza, a jej używanie świadczy o wysokim zaangażowaniu w tworzenie jak najbardziej wartościowych, merytorycznych treści. Taka postawa firm pomaga zaskarbić sobie przychylność odbiorców, a przede wszystkim tworzy niezwykle pozytywny wizerunek firmy bądź marki. Co zatem sprawia, że content marketing jest tak dobrze postrzegany?
Czym jest content marketing?
Content marketing po polsku byłby nazwany marketingiem treści. Jest to rodzaj strategii marketingowej, która umożliwia pozyskanie w sieci stałego grona klientów. W ramach strategii podejmowane ą różnego rodzaju działania mające na celu publikowanie wartościowych treści dla określonej grupy odbiorców.
Treści te są jednocześnie promowane nie jako jednostronny przekaz reklamowy, ale jako działanie mające na celu zbudowanie długotrwałych i intensywnych relacji z interesującą na grupą klientów. Marketing treści sprowadza się do tworzenia i publikowania treści o interesującym charakterze, które mają na celu nie tylko przyciągnięcie uwagi wybranej grupy klientów, ale również zbudowanie ich zaangażowania i wyraźnej lojalności.
Tym, co wyróżnia content marketing, jest to, że nie skupia się on tylko na samym produkowaniu treści, aby zadbać o realizację wszystkich zasad SEO, ale przede wszystkim stanowi dowód na to, że klient jest przez markę słuchany i rozumiany.
Dlaczego warto sięgnąć po content marketing?
Wyszukiwarka Google znana jest z tego, że stosuje swego rodzaju „promocję” wartościowego contentu. Marketing treści będzie umożliwiał dobre, prawidłowe budowanie widoczności w Google, ale i zachęcać będzie samych użytkowników do głębszego zaangażowania w rozsyłanie tworzonej treści. Dzięki temu, że materiały te będą wysoce atrakcyjne i popularne, sprawi, że użytkownicy w naturalny sposób będą dzielić się wysokimi jakościowo treściami.
Takie działanie automatycznie tworzy dobry wpływ na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce. Firmy, które nie angażują się w tworzeniu content marketingu, a skupiają jedynie na innych formach promocji, mogą zauważyć spadki w pozycjonowaniu strony, obniżenie ruchu na witrynie, a zatem i dostrzegą odbicie się tego na przychodach. Marketing treści jest przede wszystkim interesujący dla samych użytkowników, którzy nauczyli się, że zwykłe banery i reklamy coraz częściej są tylko i wyłącznie uprzykrzającym życie elementem, który należy wyłączyć.
Content marketing sprawi, że ci sami użytkownicy sami zaczną wchodzić na stronę i zaczytywać się w podanych treściach. Działania oparte o content marketing pozwalają na uzyskanie aż trzykrotnie większej liczby leadów, aniżeli byłoby to możliwe przy tradycyjnym marketingu. Marketing treści umożliwia o wiele szybsze budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a także skojarzeń związanych z daną marką.
Popularne formy content marketingu
Content marketing polega na tworzeniu i rozpowszechnianiu treści rozmaitego typu. Mogą to być artykułu, filmiki, webinaria, wykresy, grafiki czy też prezentacje multimedialne. Do najpopularniejszych form można zaliczyć nie tylko wspomniane elementy, ale i poradniki oraz ebooki. Same artykuły mogą mieć zaś charakter ekspercki lub sponsorowany.
Istotna jest forma, jaką przybierają publikowane treści, ale równie ważne jest to, aby sama treść oraz zawartość merytoryczna miały wysoki poziom. W tej kwestii sam wybór formy wydaje się mieć charakter drugorzędny. Warto wspomnieć o tym, że content marketing może być też realizowany poza przestrzenią Internetu. Zazwyczaj widoczne jest to przy okazji ulotek, folderów, gazetek oraz prasy branżowej.
Content marketing musi wiązać się z odpowiednią formą dystrybucji. Niezależnie od tego, jaka treść będzie stworzona, jeśli nie dotrze ona do grupy docelowej, nie przyniesie ona wymiernego zysku. Popularne są posty w social mediach, ale wiele firm decyduje się na mailing, newslettery, a nawet ebooki.
Content marketing dla biznesu
Istnieją trzy najpopularniejsze rodzaje content marketingu, które wykorzystują organizacje chcące dotrzeć do konkretnej, wybranej grupy klientów. Są to:
- Publikowanie artykułów na własnej stronie internetowej;
- Przeprowadzanie działań promocyjnych przy użyciu portali społecznościowych;
- Tworzenie autorskich filmików wideo.
Treści, które podlegają publikowaniu, zazwyczaj odnoszą się do użytkowania produktów, ich konserwacji lub naprawy. Filmy wideo umożliwiają przedsiębiorcom na staranne i kompletne ukazanie funkcji i możliwości omawianego produktu. Szczegółowo można nie tylko omówić i pokazać zarówno zakres zastosowania produktu, jak i jego cechy użytkowe (kształt, wielkość).
Treści, które powstają w ramach content marketingu, mają często na celu wywołać trwały wpływ na klienta, zmieniając jego nawyki i prowadząc do nowego stylu życia. Łączenie gadżetów, produktów z treściami nawet tylko pośrednio związanymi z ich użytkowaniem, umożliwia znaczące zwiększenie generowania ruchu na stronie, a jednocześnie stanowi zapewnienie, że jednak te produkty posiadają widoczne powiązanie z treściami tychże artykułów.
Zadania content marketingu
Wśród zadań marketingu treści tkwi nie tylko popularyzacja marki, ale przede wszystkim zbudowanie korzystnej podstawy, na której bazie będzie można kreować widoczność w Google. Wyszukiwarka promuje przede wszystkim dobry content, więc tworzenie wysokiej jakości materiałów będzie przydatne przy rozwijaniu strony.
Content marketing powinien spełniać trzy określone założenia:
- Dystrybucja intrygujących, wartościowych treści, co umożliwi punkt kolejny;
- Zdobycie wyraźnego zainteresowania;
- Wywołanie zaangażowania ze strony odbiorców, co przełoży się na korzyści firmy.
Marketing treści umożliwia przeniesienie współpracy z mediami na zupełnie inny poziom. Tu media nie są już miejscem, gdzie używa się powierzchni pod reklamę lub jej treść, ale umożliwia przekierowanie ruchu bezpośrednio z tych mediów na content, który wrzuciliśmy na naszą stronę. Jeśli stworzyliśmy obszerny temat oraz posiadamy inne interesujące materiały, mamy wyższą szansę na to, że użytkownik zostanie na naszej stronie na dłużej lub później na nią wróci.
Lokalne firmy w content marketingu
Właściciele lokalnych firm w np. Częstochowie często zadają sobie pytanie: komu zlecić realizację content marketingu? W tej sytuacji pozornie najlepszym wyborem wydają się duże firmy o ogólnopolskim zasięgu. Po dłuższym zastanowieniu można sobie jednak uświadomić, że jest zgoła zupełnie inaczej. Podstawą content marketingu jest zbudowanie solidnej i trwałej grupy odbiorców, użytkowników.
Dla lokalnego biznesu kluczowe jest to, aby ci użytkownicy składali się z potencjalnych klientów. Dlatego też istotne jest to, aby dotrzeć do osób z regionu, w którym działa dana firma. Skutecznie można to zrobić właśnie dzięki wsparciu dobrze prosperującej, lokalnej agencji marketingowej, która będzie doskonale rozumiała potrzeby mieszkańców danego regionu oraz przy tworzeniu treści dobierze język odpowiadający grupie docelowej. Taka firma będzie posiadała również inny, niezwykle istotny element skutecznego budowania grupy użytkowników. Są to kanały dystrybucji treści. Dotyczy to nie tylko forów oraz postów w social mediach, ale przede wszystkim bogatych, lokalnych list mailingowych oraz newsletterów, które można wykorzystać do przesyłania wysokich jakościowo treści.
Jednocześnie, to właśnie lokalne agencje marketingowe najlepiej wiedzą, jakie jest aktualne zapotrzebowanie użytkowników w danym mieście bądź regionie. Dzięki tej wiedzy lepiej będą mogli poprowadzić kampanię marketingową, a co za tym idzie tworzenie odpowiednich materiałów w ramach content marketingu.
Social media i content marketing
Social media umożliwiają podejmowanie szeregu działań promocyjnych, uwydatniających treści powstałe w wyniku content marketingu. Co więcej, korzystanie z tych działań niejednokrotnie może opierać się o całkowicie darmowe działania, choć są dostępne również płatne usługi social mediów. Działania bezpłatne oparte są o:
- Udostępnianie informacji o powstałych artykułach i treściach na profilach zarządzanej marki;
- Dołączanie do grup na Facebooku i Linkedln, które zrzeszają tych użytkowników, których może zainteresować korzystanie z danej treści;
- Używanie niszowych social mediów;
- Używanie właściwych hashtagów na Twitterze i Instagramie;
- Oznaczanie na Twitterze wpływowych użytkowników, aby przykuć ich uwagę;
- Oferowanie dostępu do contentu premium za skomentowanie lub udostępnienie postu na mediach społecznościowych – określone jest to mianem tzw. gated contentu.
Działania płatne przybierają formę:
- Reklamy w Messengerze;
- Targetowanych kampanii reklamowych realizowanych w mediach społecznościowych;
- Wykorzystywanie influencerów tj. wpływowych osób, które mają istotne znaczenie dla interesującej nas grupy odbiorców.
Marketing treści wykorzystywany jest również do pozyskiwania linków do witryny firmy, co może znacząco podnieść jej widoczność w Internecie. Może to zaowocować tym, że wartościowe strony zaczną dokonywać przekierowania zwrotnego, a to sprawi, że algorytm wyszukiwarki Google zacznie postrzegać stronę firmy jako bardziej wartościową. W efekcie zajmie ona wyższą pozycję podczas wyszukiwania. Jeszcze korzystniejsze będzie tworzenie unikatowego contentu, co tym bardziej zachęci inne strony do linkowiania wysokich jakościowo treści.
Dodaj komentarz